Ubrizgavanje: inovacija u oblasti snage za svakodnevni rad
Tehnika optimalne snage za tvrdo drvo: Ubrizgavanje čini motorne uređaje kompanije STIHL pravim snagatorima u koje se profesionalci mogu pouzdati.
28.11.2023
Snaga motornih uređaja zahvaljujući ubrizgavanju
Prava inovacija kompanije STIHL: Uređaji za ubrizgavanje koji obezbeđuju obrazovanje odgovarajuće mešavine u uređajima sa motorima bez karburatora.
Šta je to ubrizgavanje?
Ubrizgavanje je tehnologija za obrazovanje mešavine za motore sa unutrašnjim sagorevanjem. Ovde možete da saznate kako tačno funkcioniše ubrizgavanje.
Odgovarajuća snaga motora: U osnovi svega je kiseonik
Ako pobliže osmotrimo, pitanje optimalne snage motora nema nikakve veze sa ulivenim gorivom – već sa vazduhom. Gorivo, koje kruži u unutrašnjosti motora, načelno služi samo tome da kiseonik, koji se nalazi u vazduhu, dovede u reakciju sa česticama ugljovodonika. Sve za šta gorivo treba da se postara je sledeće: Da u tačno odgovarajućoj količini uvek bude u pravo vreme na pravom mestu. Jer samo savršena mešavina vazduha i goriva garantuje brzo i potpuno sagorevanje, koje omogućava motoru da iskoristi sav svoj potencijal.
Tehnologije za optimizaciju mešavine vazduha i goriva: karburator i uređaj za ubrizgavanje
Garant savršene mešavine vazduha i goriva: karburator. Ali, on je sve samo ne jednostavan: Karburatori su mehanički sastavni delovi čiji se savršeni rad pre svega zasniva na razlici u pritisku između potpritiska u usisnoj cevi i atmosferskog pritiska. Fina ravnoteža koja uvek mora biti zagarantovana da bi karburator pravilno funkcionisao. U načelu, to i nije neki problem – pod uslovom da su uzeti u obzir faktori koji mogu negativno uticati na rad karburatora. Visinske i temperaturne oscilacije, zaprljanost filtera za vazduh, istrošenost motora i kvalitet goriva mogu, recimo, negativno uticati na besprekoran rad karburatora. Šta ako motorni uređaj želite da koristite nezavisno od visinskog položaja i temperature? Motorni uređaji kompanije STIHL, koji moraju da očuvaju svoje karakteristike na različitim terenima, oslanjaju se na uređaje za ubrizgavanje kako bi imali što je moguće veći opseg dejstva. To ih čini posebno pouzdanim i neosetljivim na spoljne uticaje. Naime, za razliku od karburatora, uređaji za ubrizgavanje ne funkcionišu na principu razlike u pritisku – gorivo se pri ubrizgavanju ubrizgava direktno u kućište motora preko ventila za ubrizgavanje ili direktno u usisno koleno, kao što je to slučaj kod inovativne motorne testere MS 500i. Pumpa za ubrizgavanje goriva pritom održava pritisak goriva konstantnim i tako obezbeđuje da ventil za ubrizgavanje u svakom trenutku rada raspolaže optimalnom količinom goriva.
Ubrizgavanje – različite vrste jedinstvene tehnologije
Princip ubrizgavanja je vrhunac tehnologije – postoji pak još različitih načina na koje može da funkcioniše uređaj za ubrizgavanje. Kao pregled, ovde Vam predstavljamo tri glavne kategorije.
Pod ovim pojmom podrazumevaju se postupci pri kojom se mešavina goriva ubrizgava direktno u komoru za sagorevanje.
U slučaju ove vrste ubrizgavanja gorivo se ubrizgava direktno u kućište motora. Ubrizgavanje se vrši prevremeno dok je sabijanje u začetku. Prednost: Potrebno je prevazići samo relativno nizak pritisak ubrizgavanja. Rasprašivanje i zagrevanje goriva postiže se zahvaljujući kretanju klipa do gornje mrtve tačke i time uslovljenog povećanja sabijanja.
Još jedna vrsta ubrizgavanja – ovog puta sa ubrizgavanjem goriva u usisnu cev motora. Ovde klip usisava gotovu mešavinu vazduha i goriva. Ovakvo ubrizgavanje naziva se još i ubrizgavanje goriva u usisnu cev. Pritom se mešavina vazduha i goriva može vrlo efikasno dopremiti do klipa, pa se hlađenje unutrašnjosti može izvršiti na krajnje povoljan način. Ova vrsta ubrizgavanja koristi se u revolucionarnoj motornoj testeri MS 500i. Više o ovoj novini na svetskom tržištu možete da pronađete u nastavku.
Prva motorna testera sa elektronskim sistemom za ubrizgavanje goriva: motorna testera MS 500¡.
Ona je prava novina na svetskom tržištu: Motorna testera STIHL MS 500i je prva motorna testera sa elektronski regulisanim sistemom za ubrizgavanje goriva u serijskoj proizvodnji. Ono što ovu motornu testeru čini posebnom krije se u njenom motoru: U njemu se, naime, nalazi senzorima regulisan uređaj za ubrizgavanje goriva koji „trimuje“ motor na optimalnu snagu. STIHL je sa ovom tehnologijom, koja pruža brojne prednosti pri upotrebi, probio granice inovativnosti.
Revolucionarni uređaj za ubrizgavanje goriva i iz toga proisteklo izuzimanje karburatora i komponenti karburatora daju jedinstvenu laganu konstrukciju. Ona zauzvrat ima najbolji odnos težine i snage na tržištu profesionalnih benzinskih motornih testera: jedinstvenih 1,24 kg/kW. Tako motorna testera sa ubrizgavanjem pruža profesionalcima osetno više snage pri seči tvrdog drveća u poređenju sa drugim modelima u klasi zapremine motora do 80 cm3. Povrh toga, tu je i munjevito ubrzanje i optimalno ponašanje pri pokretanju – bez obzira radi li se o pokretanju hladnog ili zagrejanog motora.
Tehnologija koju je samostalno razvio STIHL stavlja elektronici na raspolaganje sve senzorske podatke koji su joj potrebni za regulisanje ubrizgavanja goriva. Takođe i odmah prilikom pokretanja, iako se STIHL MS 500i pokreće sajlom i bez baterije. STIHL se razvojem ovog motora značajno probio na polju profesionalnih benzinskih motornih testera – i to pre svega zahvaljujući korišćenoj tehnologiji Injection: elektronskom sistemu za ubrizgavanje.
Da bi ubrizgavanje optimalno funkcionisalo, u kućište jedinice motora ugrađeni su različiti senzori. Tačnije rečeno: Senzor spoljne temperature, senzor pritiska, kao i senzor temperature. Ovi senzori mere uslove okoline i šalju ih upravljačkom uređaju motorne testere. Osim toga, senzori beleže sve podatke koji su potrebni za izračunavanje mase usisanog vazduha na upravljačkom uređaju. Tako je moguće značajno preciznije odrediti savršenu količinu goriva za optimalno ubrizgavanje nego što je to nekada mogao karburator.
Dodatni inovativni tehnološki detalj uređaja za ubrizgavanje je generator: On ne samo da obezbeđuje stvaranje električne energije, već služi i kao senzor. Naime, iz naizmenične struje koju stvara generator generišu se dva podatka koja su suštinski važna po rad sistema za ubrizgavanje: Broj obrtaja mašine i položaj radilice. Na taj način, upravljački uređaj uređaja za ubrizgavanja tačno zna u kom je radnom stanju testera i koliko joj je goriva potrebno. Tako ubrizgavanje goriva i paljenje mogu optimalno da se prilagode svim uslovima okoline.
To se sve odvija u milisekundi, čime se obezbeđuje savršeno ponašanje pri pokretanju, optimalno ubrzanje i maksimalna snaga tokom čitavog radnog dana. I to bez hladnog pokretanja, toplog pokretanja ili drugih ručnih podešavanja testere. Jer je to sada zadatak za elektroniku.
Ubrizgavanje goriva u motorima motornih testera kompanije STIHL: Složena tehnika za rad bez zamora
Upotreba uređaja za ubrizgavanje goriva u motoru za motorne testere čini rad lakšim – i to bukvalno. Za to je zaslužan koncept izrade motora smanjene težine i sa optimizovanim prostorom ugradnje. Zahvaljujući snabdevanju strujom putem generatora, ne postoji više potreba za inače uobičajenim magnetima u zamajcu i za postavljanjem upravljačkog uređaja direktno na zamajac. Time se omogućava efikasnije sprovođenje rashladnog vazduha, usled čega zamajac može da bude značajno manji po obimu i visini nego što je to uobičajeno u ovoj klasi snage.
U STIHL motorima sa uređajem za ubrizgavanje masu zamajcu potrebnu za rad u praznom hodu stvara čelični prsten, koji se može pronaći na spoljašnjoj ivici zamajca, ispod lopatica ventilatora. To omogućava dosad neviđeno kompaktni zamajac. Time se još i smanjuje opterećenje radilice. Tako se može dodatno dobiti na smanjenju težine u poređenju sa konvencionalnom testerom.
Osim toga, upravljački uređaj za ubrizgavanje goriva je postavljen u kućište rezervoara na optimalan način u pogledu prostora ugradnje, težine i težišta, što predstavlja dodatni gradivni blok kompaktnog i laganog pogonskog sklopa Injection.
Da rezimiramo karakteristike testere STIHL MS 500¡ sa uređajem za ubrizgavanje:
- Najbolji odnos težine i snage na tržištu benzinskih motornih testera: 1,24 kg/kW
- Izvanredne karakteristike ubrzanja: za 0,25 sekundi od broja obrtaja praznog hoda do maksimalnog broja obrtaja
- Optimalna snaga motora u svim uslovima primene
- Jedinstvene karakteristike pokretanja u svim vremenskim uslovima i na svim visinama
- Jednostavan postupak pokretanja bez ručice za pokretanje
- Rad bez ručnih podešavanja
Ubrizgavanje je tehnologija za obrazovanje mešavine za motore sa unutrašnjim sagorevanjem. To može da se izvede na različite načine. Na primer, benzinska motorna testera STIHL MS 500i je prva motorna testera sa elektronski regulisanim ubrizgavanjem. Revolucionarna tehnologija ubrizgavanja STIHL Injection obezbeđuje munjevito ubrzanje, izuzetno veliku snagu i posledično smanjenu težinu.
Princip funkcionisanja uređaja za ubrizgavanje zavisi od vrste ubrizgavanja. Mešavina goriva može da se ubrizga ili direktno u komoru za sagorevanje, u kućište motora ili u usisnu cev motora. Pritom karburator nije više potreban, tako da motor više ne zavisi od razlike u pritisku između potpritiska u usisnoj cevi i atmosferskog pritiska.
Razlika između direktnog i indirektnog ubrizgavanja je u načinu na koje gorivo putuje kroz komoru za sagorevanje. U slučaju direktnog ubrizgavanja, mešavina goriva ubrizgava se direktno u komoru za sagorevanje, dok se pri indirektnom ubrizgavanju gorivo ubrizgava ili u kućište motora ili u usisnu cev motora.